Norseman Wind, med tyske EnBW i spissen, skal investere 35 milliarder kroner om de får lisens på Sørlige Nordsjø II.
Sist uke ble det kjent at havvindkonsortiet Norseman Wind legger hovedkontoret til Agder og Kristiansand, med Mandal som konstruksjonshavn. Konsortiet har søknad inne om lisens på Sørlige Nordsjø II. Får de tilslag, skal de bruke 32-35 milliarder kroner i forbindelse med etablering, og 600-800 millioner kroner årlig i driftsfasen. Norseman Winds logistikkdirektør Thomas Granfeldt jr sier de estimerer med at omtrent halvparten skal brukes hos norske leverandører.
LOI med Windport
– Arbeidet med å finne de rette er allerede i gang. Jeg blir daglig ringt opp av leverandører. Og EnBW lutter øre, så lenge leverandørene leverer er de med i kampen, sier Granfeldt, director Supply Chain and Logistics, til Ocean24.
Tidligere i høst ble det kjent at det Equinor-ledede havvindkonsortiet hadde inngått en avtale med Windport om å utforske havnemulighetene for havvind i Mandal. Granfeldt, som selv har jobbet for Windport-eier Global Ocean Technology, bekrefter at også Norseman Wind har inngått en avtale med Windport, i form av en LOI.
Norseman Wind består, foruten av eierbedriftene, av en rekke medlemsbedrifter med tung leverandørkompetanse. Det ligger i kortene at en del varer og tjenester vil komme gjennom kontrakter med disse.
Skal gjøre Norgesgruppen klimanøytral
Det er ventet at Olje- og energidepartementet vil utlyse auksjonsrunden på Sørlige Nordsjø II i første kvartal 2023 og at en utbygger vil bli tildelt areal før sommeren neste år.
– Jeg synes våre muligheter for å få lisens er gode. Tyske EnBW har erfaringen og kapital, og vi har svært høye målsettinger. ASKO Norge er med i konsortiet, med mål om å kunne gjøre hele sin virksomhet klimanøytral innen 2030.
– Vi diskuterte valget av Kristiansand som hovedkontor, og landet på at vi finner næringslivet i NODE-klyngen veldig kompetent. Den regionale interessen satsingen vår har blitt møtt med er veldig bra. Å ha lokasjon på Sørlandet mener vi er essensielt for å lykkes, både for å få lisens og med tanke på gjennomføring og utbygging, sier Granfeldt.