HAV Hydrogen vil fremskynde kommersiell bruk av hydrogen som drivstoff og lanserer et hydrogen (H2) energisystem.
Hav Hydrogen lanserer et hydrogen (H2) energisystem som skal installeres i en kontainer og stå på dekk om bord skip.
– Et energisystem i container på dekk er vårt svar til redere som ønsker et ettermonterbart alternativ til fartøy som ikke er forberedt for en konvensjonell retrofit-installasjon under dekk. Da representerer kontainerløsningen vår vesentlig lavere kostnader og risiko. Mens for nybygg kan det være en løsning som reduserer risiko og kompleksitet assosiert med en teknologi som er ny for de fleste skipsverft, sier Kristian Osnes, administrerende direktør i HAV Hydrogen, som er en systemintegrator for marine brenselcelleløsninger.
Skalerbar kraftforsyning
HAV Hydrogens kontainerløsning er en frittstående, skalerbar kraftforsyning der alle støtte- og sikkerhetssystemer samt elektrisk strømstyring er inkludert. Løsningen er basert på 200 kW brenselcellemoduler i hydrogen, og kan for eksempel settes opp med 1 000 kW effekt i en standard 20-fot lang fraktkontainer. Ved å bruke større kontainere, eller sette flere kontainere sammen, kan man lage energisystemer med høyere effekt.
Installert effekt kan anvendes til skipets fremdriftssystem eller til ekstra strømforsyning om bord fartøyet. Utgangseffekt vil bli dimensjonert for å gi optimal nullutslippseffekt til ønskede driftssituasjoner, seilingsmønstre og type fartøy.
Tidligere i år utstedte Sjøfartstilsynet og DNV foreløpig godkjenning for systemet som skal stå under dekk.