Støtten er fordelt mellom 669 millioner kroner til fem produksjonsanlegg for fornybart hydrogen og 451,3 millioner for syv hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy.
– Lykkes vi her, vil Norge styrke sin posisjon som en drivkraft for utslippsfrie løsninger i skipsfarten, sier Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova.
Hydrogen er en stor mulighet for Norge, og Enovas tildelinger muliggjør videre og nødvendig teknologiutvikling. Det sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide:
– Norge er en energi- og skipsfartsnasjon og har gode forutsetninger for å lede an i teknologiutvikling for den grønne omstillingen. Hydrogen og grønn maritim industri er to av syv satsingsområder i veikartet for et grønt industriløft som regjeringen lanserer i dag. Enovas støtte på over en milliard kroner til fem hydrogenknutepunkter og sju hydrogendrevne skip støtter opp under dette grønne industriløftet, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Hydrogen til 40 fartøy
De fem produksjonsanleggene for fornybart hydrogen vil etablere en infrastruktur som vil muliggjøre videre teknologiutvikling i bransjen. Knutepunktene vil også kunne levere drivstoff til de hydrogendrevne fartøyene som Enova har støttet.
– Disse skipene er blant de første i verden til å benytte hydrogen til framdrift, og knutepunktene som nå støttes av Enova vil sørge for at drivstoffet blir tilgjengelig for dem. Til sammen vil knutepunktene ha en kapasitet til å levere hydrogen til mellom 35 og 40 fartøy, sier Nakstad.
Lære av prosjektene
I desember i fjor delte Enova også ut over en milliard kroner til tre hydrogenprosjekter. Disse prosjektene bidrar også til teknologiutvikling og demonstrasjon innen produksjon og bruk av hydrogen.
– Det er nå viktig at alle parter lærer av teknologiutviklingen i disse prosjektene. Nå vil Enova følge teknologi- og markedsutviklingen nøye framover, sier Nakstad.
Dette er tildelingene:
Knutepunktene:
Disse fem prosjektene får støtte:
Glomfjord: Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Glomfjord med opptil 150 millioner kroner. Målet er å etablere et anlegg i Glomfjord i Meløy kommune og levere komprimert hydrogen per dag til kunder innen sjø- og landtransport. Eierne av Glomfjord Hydrogen AS er Greenstat ASA, Nel ASA, Meløy Energi AS og Troms Kraft AS.
Rørvik: Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Rørvik med opptil 125,7 millioner kroner. I prosjektet Hydrogenknutepunkt Rørvik vil NTE og H2 Marine i samarbeid med flere aktører bygge et hydrogenproduksjonsanlegg, for å kunne levere hydrogen til et bredt utvalg av fartøy.
Hitra: Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen på Hitra med opptil 113 millioner kroner. Produksjonsoppstart planlegges i 2025. Hydrogenknutepunkt Midt-Norge er et fellesprosjekt mellom TrønderEnergi og Statkraft som ønsker å etablere et anlegg for hydrogenproduksjon og -bunkring på Hitra Industripark og Kysthavn, Jøsnøya.
Florø: Enova støtter HyFuels produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Florø med opptil 132 millioner kroner. Fjord Base Holding (FBH) har sammen med Sogn og Fjordane Energi AS (SFE) og Gasnor AS etablert HyFuel AS.
Kristiansand: Enova støtter Hydrogenknutepunkt Agder med opptil 148 millioner kroner. Målet er å produsere og selge komprimert hydrogen til båter som er i rute via Kristiansand. Hydrogenknutepunkt Agder ledes av selskapene Everfuel AS og Greenstat ASA i samarbeid med etablert industri i EYDE nettverket og andre aktører.
Fartøyene:
Disse syv skipene får støtte:
Færder Tankers Norway AS: Enova støtter verdens første ammoniakkdrevne tank- og bilskip med totalt 205,6 millioner kroner. Færder Tankers AS vil bygge to tankskip og to bilskip som tar i bruk ammoniakk som drivstoff. De fire fartøyene første deep sea-fartøyene som kan gå tilnærmet utslippsfritt.
Ocean Infinity: Enova støtter verdens første hydrogendrevne containerskip med 148,6 millioner kroner. Ocean Infinity vil bygge de to første containerskipene som tar i bruk hydrogen som drivstoff. Målet er å tilby en utslippsfri sjøtransport av containere mellom Rotterdam og Oslofjorden. Skipene skal gå i langtidskontrakt for Samskip og er støttet gjennom Pilot-E.
Thor Dahl bulk: Enova støtter et hydrogendrevet bulkfartøy med 97 millioner kroner. Thor Dahl bulk (TD) vil bygge bulkfartøyet. Fartøyet vil benytte komprimert hydrogen ved bruk av brenselceller.